De druk van de groep.

Peer Pressure vertelt het verhaal van Daan. Daan heeft geen vrienden en wil dit veranderen. Hij benadert dit echter totaal verkeerd waardoor hij niet de makkelijkste vrienden krijgt. Meer en meer verandert er aan Daan, tot hij zich plots afvraagt ‘Wil ik dit eigenlijk nog wel doen?’. Dan is het al te laat. Daan gooit ruiten in, laat feesten uit de hand lopen en steekt uiteindelijk het huis van zijn mentor in brand – alles om te voldoen aan de druk van de groep.


De projectdag Peer Pressure opent de deuren naar het taboe groepsdruk. Met herkenbare en grappige scenes worden jongeren geprikkeld om hierover te praten. De dag bestaat uit een voorstelling van 45 minuten en twee workshops van ieder een lesuur. De voorstelling en workshops vullen elkaar aan en zorgen er samen voor dat het onderwerp goed besproken kan worden. Over het algemeen duurt de hele projectdag drie of vier lesuren, afhankelijk van de nabespreking met mentor of docenten. Vaak doet een heel leerjaar tegelijk mee met Peer Pressure waardoor 140 – 250 leerlingen over groepsdruk praten.


Eén van de leukste momenten tijdens de workshops was toen er in een drukke brugklas plots een geslepen debat ontstond over groepsdruk. Een onderwerp waar eerder nog niemand over durfde te praten.
Joyworkshopleider/actrice First Tomato

 

De voorstelling

De voorstelling spelen we in de aula, in een klaslokaal, in de gymzaal of in het schooltheater. Het heeft een opbouwtijd van 60 minuten en afbouwtijd van 25 minuten. School vragen we om te voorzien in geluidsboxen met bekabeling om een laptop aan te sluiten, theaterverlichting nemen we zelf mee. Tijdens de voorstelling wordt het taboe groepsdruk open en bloot op tafel gelegd en worden meerdere kanten hiervan belicht. Daarna gaan we tijdens de workshops met de leerlingen verdiepen in het onderwerp. 


De workshops

Workshops bestaan uit een spelworkshop en een zelfstandige workshop. De spelworkshops worden geleid door workshopleiders voor een groep van maximaal 20 leerlingen. Meestal worden klassen in tweeën gedeeld (dus zo’n dertien leerlingen per groep) zodat we genoeg individuele aandacht kunnen geven. Tijdens spelworkshops creëren we een veilige setting waarin leerlingen open kunnen spreken over hun ervaringen. Afhankelijk van hoe dit verloopt kan er een docent van school bij aanwezig zijn.

In de zelfstandige workshops gaan leerlingen een vlog maken over groepsdruk. In groepjes van 4-5 leerlingen bespreken ze hun eigen ervaringen met groepsdruk. Wat ze zelf hebben meegemaakt, hebben gezien, of voorbeelden die ze als groep verzonnen hebben. Dit schrijven ze uit en filmen het met smartphone in een filmpje van 1 minuut.


De aftercare

Tot slot geven we de school lesmateriaal mee voor vier mentorlessen waar na de projectdag mee wordt gesproken over het onderwerp. Hierin staan stellingen, spelvormen In deze lessen wordt met leerlingen hun eigen mening onderzocht en geleerd om zich beter te verplaatsen in het gedrag van een ander.

 

Bedacht door scholen

Een projectdag begint met praten op scholen: Hoe willen jullie ons inzetten?

Gevormd door schrijvers

Waar nodig passen educatieschrijvers ons materiaal aan

 

 

Gespeeld door specialisten

De projectdagen worden doorlopen met goed opgeleide jongerenbegeleiders